reklama

Ako chutí koučing

Rozhodla som sa napísať pár blogov o koučingu, o ktorom už takmer každý počul, ale len málokto ho ochutnal.  Ak by vás zaujímala definícia koučingu, tak som jednu svojimi slovami napísala na konci tohto textu. Sériu blogov o koučingu by som dnes chcela začať tým, ako vnímam koučing ja, z pohľadu kouča.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (75)

Keď koučujem, cítim sa ako spolucestovateľ, ktorého si klient zobral na svoju dobrodružnú cestu za hľadaním životného či pracovného naplnenia na istú trasu so sebou. Som tam na to, aby klient mohol robiť aj veci, ktoré by pri osamelej ceste nemohol alebo by ho nenapadli: obzerať sa dookola, skúmať nové možnosti, kým ja pre istotu strážim aj starý známy chodník, sledujem čas a pomáham vlastnými zmyslami, skúsenosťami a profesionálnymi technikami.

Na rozdiel od kamarátov, ktorí ako spolucestovatelia majú v našich životoch minimálne rovnako veľkú ale úplne inú úlohu ako profesionáli, so mnou klient nehľadá kompromisy o tom, kam sa na našom výlete ide. Rozhoduje klient. Volí mieru námahy, rizika aj program. Nemusí ma strážiť, starať sa o mňa, zabávať ma, ani vyhradiť čas mojim záľubám. Náš čas je vyhradený preňho.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Som profesionál, ale nie som nevyhnutne odborníkom na históriu, geografiu, politiku alebo kuchyňu každej krajiny nášho dobrodružstva – klient vie predsa o svojej práci a živote najviac. Viem o tých oblastiach ale dosť na to, aby sme nezjedli jedovaté a nešli do mrazu v krátkom rukáve. Moja odbornosť sa týka nášho koučingového cestovania ako takého: v prípade potreby poskytnem prvú pomoc, nepodlieham panike, ovládam potrebné jazyky a viem, ako pri cestovaní za svojimi cieľmi narábať s energiou tak, aby sa nám neminula už prvý týždeň. Počúvam aj medzi riadkami. Počúvam.

Aj keď cestujeme spolu, tá cesta je pre klienta a o ňom, aby zistil, čo vlastne chce, kde na to zobrať energiu, koľko jej asi tak bude treba a ako ju použiť čo najefektívnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Klient si kladie ciele a ja sledujem, či je pri nich verný svojim hodnotám a predchádzajúcim rozhodnutiam. On plánuje, ako tie ciele dosiahnuť a robí na nich. Ja som tá, čo dáva pozor, aby sme na niečo dôležité nezabudli. On volí smer na križovatkách, ja mu pomáham sa na tie isté životné križovatky neustále nevracať... Ide o to objaviť neobjavené, dať tomu zmysel a posunúť sa ďalej v tom, na čom klientovi naozaj záleží.

Keď sa náš výlet skončí, obaja sme trochu iní ako pred ním, lebo si kúsok toho výletu nesieme v sebe naďalej so sebou.

**********

Čo je to koučing?

Koučing je druh profesionálnej služby, pomocou ktorej kouč pomáha klientovi preskúmať, čo vlastne v živote, práci alebo vybraných iných oblastiach chce a potrebuje ako človek aj ako člen pracovného tímu, rodiny či spoločnosti. Aby sa cítil naplnený, rozhodoval sa v reálnych podmienkach a zároveň bol samým sebou. Plánujú spolu, ako sa k cieľom priblížiť. Klient si prenáša to, čo na sedeniach o sebe zistil a rozhodol sa robiť, do reálneho života. Kouč je pre neho profesionálom, s ktorým môže rozoberať, ako sa veci vyvinuli, podarili či nepodarili, skúsiť si niektoré veci „nanečisto“. Kouč ponúka zrkadlo, profesionálne vedomosti a oporu. Ako každá podobná služba (napr. poradenstvo či terapia), aj štýl koučovej práce a konkrétne používané techniky budú závisieť od jeho osobnosti aj profesionálnej špecializácie.

Aneta Peromingo

Aneta Peromingo

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Autorka pracuje ako kariérny kouč a jej klientmi sú často ľudia, ktorí žijú mimo svojej krajiny alebo sa do nej po čase vrátili. Od študentov až po manažérov. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu